pátek 4. října 2019

Návod na pletený nákrčník

Dneska jsem pro Vás připravila návod na jednoduchý pletený nákrčník.  Zvládne ho každý, který umí hladce a obrace.
Nákrčník lze plést na klasických jehlicích a poté sešít nebo na kruhových jehlicích rovnou do kruhu bez sešívání.
Já dávám přednost kruhové jehlici.
Pro ty, které nepreferují pletení v kruhu, pleteme líc hladce a rub obrace.
Takže co z mého návodu vlastně  vznikne - můžete mít takovéto krásné nákrčníky.



Já jsem na nákrčníky použila zbytky vlny Merino od Vlnapu. Potřebovala jsem zpracovat syslírnu. Proto jsou všechny nákrčníky tak barevné.
Nákrčník je docela dobrý projekt na zpracování zbytků. No a pokud ještě upletete čepici či bezprstové rukavice, tak máte krásný set.

Ale teď zpět k návodu:
Já použila Merino od Vlnapu, ale můžete použít i jinou vlnu - pro jehlice č.4
Bohužel spotřebu 100% nevím ale cca 20-25 dkg by mohlo stačit. Tím, že jsem pleta ze zbytků tak skutečnou spotřebu opravdu netuším.
Dále kruhovou jehlici č.4
Počítadlo řad

No a začínáme:
pletla jsem dvě velikosti dětská/dospělácká

Nahodíme 96/120 ok, spojíme do kruhu a pleteme rantl - 2hladce, 2 obrace. Pozor na přetočení nahozených ok, ať zbytečně nepářete.
Já jsem rantl pleta 15/20řad
Po upletení rantlu pleteme dále hladce. Já jsem pletla celkem 33/41cm.
Pokud chcete, tak můžete uplést i delší.

Zakončení:
Já jsem pletla až do konce hladce - krásně se poté konec roluje. Po dosažení potřebné délky nákrčník volně uzavřeme.


Pokud nechcete, aby se Vám konec nákrčníku vlnil, lze plést cca posledních 10 řad vroubek - jedna řada hladce, jedna řada obrace.

Další způsob zakončení může být opět rantl - 2 hladce, 2 obrace. Tam bych doporučila vyměnit dráty č. 4 za větší č.4,5 a plést max. 10 řad (tento vzor docela stahuje).

Na nákrčník lze použít i vzoreček - pozor copánkový opět dost stahuje.

Kdo chce, aby se nákrčník lehce rozšiřoval, tak na to existuje hezký fígl. Cca v 1/2 délky (15/20cm) vyměníme jehlice č.4 za č.4,5.

Přeji krásné pletení

2 komentáře:

  1. Terezko zlatá, díky díky veliké za skvělý návod.
    Doháčkuji šátek a pouštím se do pletení. Nebo spíše začnu, šátek je už velký a špatně se s ním cestuje.
    Krásné dny.
    Bohunka

    OdpovědětVymazat